Ugyanez igaz a szögekre, melyek egy klasszikus aszfaltszaggató esetében meredekebbek, „agresszívebb” irányítást lehetővé téve. Ennek a versenyzők örülnek, mert versenyszituációkban hasznos, ha adja magát, hogy gyorsabban ráfordítsuk szűkebb ívre a kerékpárt. Egy kezdő kerékpáros a fenti geometriából viszont azt fogja érzékelni, hogy a meredekebb villaszög miatt nagyobb sebességnél kényelmesebb ívben kanyarodva instabilabb a bringa, pláne, ha lecserélte rövidebbre a stucnit, mert túl hosszúnak találta a felsőcsövet. Aki viszont évekig versenyzett, az a lapos villaszöggel fog alulkormányozottnak érezni egy bringát.
Látható, hogy gyakorlatilag nagyobb azoknak a tábora, akiknek inkább országúti komfort kerékpárra van szükségük. Ebbe a kategóriába azokat a hajlított kormányos aszfaltra tervezett bringákat soroljuk, melyek nem feltételezik a versenyszerű használatot, sokkal inkább a szabadidő-sportolás támasztotta követelményeknek felelnek meg. Több jellemző tulajdonsága is használója kényelmét szolgálja, hogy minél tovább maradhasson fájdalom nélkül nyeregben, minél biztonságosabb legyen számára a kerékpározás. Ilyen bringák tartoznak a Merida Ride családba.
Egy országúti komfort kerékpár elsősorban a váz geometriája és kialakítása miatt kényelmes. A komfort geometriára jellemző adott méretben egy klasszikus versenybringáénál rövidebb és lejtő felsőcső, rövidebb ülőcső, magasabb homlokcső, laposabb villaszög, hosszabb láncvilla, alacsonyabbra csatlakozó rugalmasabb támvillák, kisebb átmérőjű (általában 27,2-es) nyeregszár fogadása, nagyobb férőhely ballonosabb gumiknak. Nagyobb az áttételtartomány, és könnyebb áttételek közül válogathatunk, hiszen feltételezhetően nem egy profi tapossa majd a pedálokat, a komfort bringákat elöl szinte kizárólag kompakt hajtóművekkel, 50-34-es tányérokkal szerelik. A drágább komfort országúti kerékpároknál a váz és a villa is karbon, így további lehetősége adódik a tervezőnek, hogy ahol kell rugalmasabb anyagot használjon, akár rossz minőségű úton a nagyobb döccenők csillapítására, akár az érdesebb útfelület csillapítására. Szintén fontos a kényelem érdekében a ballonos gumi, ami általában 25-ös vagy 28-as, sőt, újabban a tárcsafékes bringákon akár 32 mm-es.
Egy kényelmes bringa nyergében később fáradunk el. Vegyünk egy 200 kilométeres granfondo-t: Az első 100 kilométeren lehet gyorsabb kicsit valaki egy merev aero-csodával, de a pozíció miatt féltávnál felmondja a szolgálatot több izomcsoport és onnantól kínszenvedés a táv abszolválása is. Egy kényelmes bringán lehet rosszabb a légellenállás, lehetnek rosszabbak a homlokrész vagy a középrész merevségi mutatói, de kevésbé fárad a testünk. Mivel egy országúti maratonon nagyrészt bolyban tekerünk, a kedvező légellenállást nem is nagyon aknázzuk ki, ellenben sokkal fittebbek maradunk a verseny második felére. Ha viszont a fapadosabb versenygépen beállt a hátunk vagy a derekunk, onnantól vége a dalnak… Döntsd el mi a jobb: ha talán, esetleg egy kicsit gyorsabb vagy a táv első felében, majd drasztikusan leromlasz a másodikra, vagy ha kiegyensúlyozott jó teljesítményre vagy képes akár végig?
Hétvégi túrákra, kikapcsolódásra, hobbi sportolásra nem is kérdés, hogy egy komfort országúti a megfelelő választás a klasszikus versenykerékpárokhoz képest. Ilyenkor nem hajt az eredménykényszer, ráadásul más a hangulatod is, ha más az üléspozíciód, hidd el, kevésbé hajló gerinccel kevésbé érzed megterhelőnek a túrát, inkább a szabadság, a kikapcsolódás érzése dominál. A komfort országútik jelentős része, egyes Merida Ride modellek is fogadnak sárvédőket vagy egyéb kiegészítő felszereléseket, ami nem utolsó szempont túrázóknak.
Fontos szólni néhány szót a tárcsafékes országútikról, nyilván valaki ezt hiányolja a kategóriák közül, azonban onnantól kezdve, hogy a tárcsafékes bringák már az UCI-versenyeken is megjelentek, csak idő kérdése, hogy a tárcsafék nem kategóriákat különít majd el, hanem csak a kerékpárok specifikációja szerint képez majd különbséget. Idei évtől már a Merida Scultura és Ride modelljei így kerültek kialakÍtásra.
Persze nyilván olyan irányba tartunk, hogy egy árszint felett az országúti komfort kerékpárok többségét tárcsafékkel szerelik majd, később pedig – hasonlóan, mint ahogy lezajlott a mountain bike-oknál is a folyamat – alacsonyabb árszinten is elterjednek. Jó esély van továbbá arra is, hogy a versenykerékpárok világában is hódítani fog a tárcsafék. A nagy gyártók fejlesztései, jövőbeli tervei ebbe az irányba mutatnak.
Szintén versenyszerű használatra készülnek az országúti időfutam- és a triatlon kerékpárok, mint amilyen a Merida WARP széria. Ezek a bringák geometriájukat, a vázformát és a kiegészítőket – időfutamkormány, kerék, nyereg – tekintve jelentősen eltérhetnek a hagyományos „versenybringáktól”. Triatlonban az olimpiai távon az UCI-szabályokhoz hasonlóan szigorúbb megkötések vannak a kerékpárra vonatkozóan, de a hosszú távú vagy Ironman versenyeken jóval szabadabbak a szabályok, merészebb formák is megengedettek. Utóbbiakat az országúti időfutamkerékpároktól elsősorban az UCI-szabályok különböztetik meg, valamint az, hogy az országúti időfutamkerékpároknál általában alacsonyabb kormánypozíciót alkalmaznak.
Ha folytatnánk a sort, hogy mit nem sorolunk ebbe a kategóriába, a képzeletbeli katalógusban a fittness, trekking, cross bringák következnének (
Merida Speeder, Merida Crossway), de ezeket és alváltozataikat jól megkülönbözteti az előbbiektől az egyenes kormány. Nyilván akik országútival kezdték a bringázást, igényeljük a hajlított kormányt, a több felkínált pozíciót, ami természetes. Másnak viszont elég lehet az egyenes kormány (akár egy szarvval), sőt, pont a koskormányhoz nehezebb alkalmazkodnia. A kényelmes, komfortos „országúti” kerékpárt tehát megtalálhatjuk egy divatos, sportos, könnyű fitness bringában is.
forrás:www.bikefun.hu