Menü

KERÉKPÁRTÍPUSOK

 

 

Mountain Bike

Az angol elnevezés hegyi kerékpárt jelent. A '80-as évek elején Amerikában, Colorado és California államban alakult ki ez a kerékpártípus. Elsősorban hegyi terepre, földutakra és ösvényekre való. Különleges tulajdonságai mind vázgeometriájában, mind felszereltségében megmutatkoznak. Meredek lejtőkön és emelkedőkön egyformán stabil, tapasztaltabbak nagyobb akadályok fölött is átjuthatnak vele. Tengelytávja hosszú, mely a kapaszkodást segíti. Hajtóműve az akadályokon átjutás érdekében magasabbra kerül. Váza biztonsági okokból alacsony. Elsősorban sportolási célra alkalmas azoknak, akik kedvelik a természetet és az úttalan utakat.

Mára hatalmas fejlődésen ment keresztül a kerékpározásnak ez az ága. A kezdeti acélvázat fölváltotta az alumínium, magnézium, karbon és a titán. Eleinte még teljesen merev, azaz teleszkóp nélküli kerékpárok készültek. Később - mivel terepen használták a bringákat - egyre nagyobb lett az igény a terep egyenetlenségeinek kisimítására. Megjelentek az első teleszkópos villák, majd szép lassan a vázak is elkezdtek mozogni. Így jutunk el a mai MTB-k kategorizálásához, ahol gyakorlatilag a teleszkóp útjának hossza adja a felhasználási területet.

Cross Country

 

Kezdjük a gyökereknél! A klasszikus mountain bike-hoz a legjobban hasonlító bringa az úgynevezett cross country kerékpár. Jellemzője az elöl 80-100 mm-es rugóúttal rendelkező villa és a merev váz. Könnyű szerkezet, mely a felfelé tekerést segíti, de lefelé is elfogadható teljesítményt nyújt.

Marathon

 

A következő MTB típus a maratonozásra szánt bringa. Jellemzője, hogy már elöl-hátul teleszkópos, amely fokozott kényelmet biztosít. Általában 100-120 mm rugóúttal bír. Fő felhasználási területe a hosszú távú hegyi kerékpározás.

All Mountain

 

Ebben a kategóriában is elöl-hátul teleszkópos kerékpárokat találunk, amelyek a legjobb kompromisszumot biztosítják a felfelé és lefelé haladásban. Ezért több a rugóút, 120-140 mm. Jellemzője a még mindig eléggé kis súly és a precíz kiegészítők, hogy bármikor helytálljon.

Enduro

 

Az enduro kerékpárok még nagyobb rugóúttal (140-160 mm) rendelkező bringák. Ezeket főleg azok kedvelik, akik önerőből szeretnének feljutni a hegyre (ekkor nem a menetidő számít), viszont lefelé agresszíven és gyorsan akarnak legurulni. Ez már majdnem extrém kategória!

Freeride

 

Csak a bátorság szab határt a Freeride kategóriában! A rugóút növelésével el is érkeztünk a freeride bringákhoz. Ezek 160-190 mm rugóúttal rendelkeznek, és itt már nem szempont a felfelé tekerés. Inkább az ugratók és különböző épített elemek legyőzése a cél.

Downhill

A downhill bringa a mountain bike csúcsragadozója A rugóút csúcsán a downhill kerékpár áll a maga 190-250 mm-es rugóútjával. Ezzel a fajtával a hegyről való minél gyorsabb lejutás az egyértelmű cél. A bringa súlya közelíti a 20 kg-ot. Robusztus felépítése egy cross motorra emlékeztet.

 

A mountain bike kerékméretei

Megértük azt, amikor már nem lehet erre a kategóriára ráhúzni, hogy 26"-os keréken gördül, felhasználástól függetlenül.  Manapság már 3 kerékméret az általános. A klasszikus 26"-os kezd kimenni a divatból, egyre kevesebb gyártó készít ilyen kerékmérettel kerékpárt.

A 2000-es évek elején jelentős újítást hozott a 29"-es méret elterjedése. A nagyobb átmérőnek köszönhetően jobb a tapadás, könnyebben átgördül a terep egyenetlenségein és nagyobb kényelmet biztosít. Ezek az előnyök főleg technikás terepen és hosszú túrákon érvényesülnek. Igen népszerűek a hegyikerékpáros maratonisták körében. Ugyanakkor a nagy kerékmérettel nehezebben gyorsítható/lassítható a bringa, az éles kanyarokat pedig nehezebben veszi. Mivel az egész kerékpár magasabb, csak 175 cm testmagasság felett ajánlott.

2007 óta egy új szabvány is létezik, ez a 27,5" vagy 650B. Ez a 26"-os és a 29"-es méret előnyeit egyesíti. Jobban tapad és stabilabb, mint a 26"-os, de még mindig eléggé agilis és könnyen manőverezhető. Olyan jó kompromisszumnak bizonyult, hogy szinte minden szakágban elterjedt, a cross country-tól a downhillig.

 

 

 

 

Országúti

 

 

 

Az első kifejezetten sportolásra tervezett kerékpárfajta. Minden alkatrésze a gyors haladást szolgálja: nagy átmérőjű kerekek nagynyomású, vékony gumikkal, erősen hajlított koskormány, mely minimális légellenállású testtartást biztosít a különleges vázgeometriával együtt. Minimális tömeg, rövid tengelytáv a gyors manőverezés érdekében. A kerékpár fejlődésében nagy jelentőségű, hogy ennél a típusnál jelentek meg először az olyan, ma már természetes újítások, mint a láncváltó és a különálló fékszerkezet. Hagyománya több mint 100 évre tekint vissza, olyan versenysorozatokkal, mint pl. a Tour de France. Elsősorban országúti versenyzésre, kerékpározásra használható.

 

 

 

 

 

Trekking, Cross

 

 


 

 

A trekking kerékpárt kényelmes vázgeometria, csomagtartó és súlyos csomagok elhelyezésére alkalmas váz jellemzi. Ötvözi a sportot a kényelemmel. Aszfaltozott, esetleg föld- vagy murvás útra való. Emelkedők nem okoznak akadályt, mindaddig, amíg szilárd talaj van a kerék alatt. Vázgeometriája stabil és kényelmes, magas építésű, erős vázzal. Kevéssé ballonos, nagy átmérőjű kerekekkel, a kis gördülési ellenállás érdekében országúti vagy futóbordás mintájú gumikkal. Felszereltségében a kényelmet szolgálja a kissé hajlított kormány, rugós nyeregcső, állítható kormányfej. Jellemző felszereltsége a csomagtartó, sárvédő, láncvédő, újabban első teleszkóp és tárcsafék. Elsősorban kirándulásra, túrázásra való, de mindennapi közlekedésre is alkalmas kerékpártípus.
Tovább a trekking kínálatunkhoz

A cross a trekking sportos változata. Jellemzően a túrafelszerelések (csomagtartó, sárvédő) elhagyásával alakul ki. Azoknak ajánlott, akik vegyes terepen, kifejezetten sportolási szándékkal, ugyanakkor kényelmesen szeretnének kerékpározni.
Tovább a cross kínálatunkhoz

 

City

 

 

 

Városi közlekedésre tervezett kerékpár. Kialakításánál elsődleges szempont a kényelem és a strapabíróság. Váza alacsony átlépésű, kormánya magas és ívelt, így az üléspozíció biztonságos és kényelmes. A csomagtartó általános tartozék. A meghajtás lehet 1 sebességes kontrafékes, 3-8 fokozatú agyváltós vagy 6-7 fokozatú láncváltós is.

Tovább a City kínálatunkhoz

 

 

 

 

 

Gyerek

A kerékpározás nagyszerű sport, így minél hamarabb érdemes a gyerekekkel is megismertetni. A gyermek bringákat kerékméret alapján kategorizálják.

A legkisebbeknek a 12”-os méretű bringákat ajánljuk. E kerékméreten belül kétféle kerékpárt különböztetünk meg: a futóbicikliket és a hagyományos kerékpárokat.

 

 

belelli_futo_bringa

A futóbiciklik jellemzője, hogy hiányzik róluk a hajtás- és fékrendszer. Így a legkisebb gyermekek számára is ideális lehet. Nagy előnyük, hogy kiválóan alkalmasak az egyensúly fejlesztésére.

 

 

hello_kitty_12

A 12″-os biciklik 2,5-3 éves gyerekek számára ideálisak. Jellemzően kontrafékesek és támasztó kerékkel szereltek.

 

 

kiwi_14

A következő a 14”-os kisbringa, amelyet 3-5 éves kor között ajánlunk. Ezeket is kontrafékkel és kitámasztó kerékkel szerelik fel.

 

tommy

4-6 éves kor között a 16”-os kerékpárokat javasoljuk. Még ebben a kerékméretben is általános a kontrafék és a támasztó kerék.

hauser_cobra_low

6 és 9 év közöttieknek általában a 20”-os kerékméret a megfelelő. Ebben a kategóriában választható többsebességes, illetve váltó nélküli, kontrafékes verzió. Ilyen korban a gyerekek már általában tudnak két keréken gurulni, de igény esetén tudunk kitámasztó kereket is biztosítani.

dakar_merida_24

Kb. 130 cm testmagasság fölött a 24”-os kerékpárok javasoltak. Ezek a felnőtt kerékpárok kicsinyített másai. Elöl-hátul váltósak, egyes modellek első teleszkóppal is rendelkeznek.

 

BMX

 

 

Honnan máshonnan, mint California-ból ered ez a kerékpár is. Eredetileg a cross és salakmotor versenyek kerékpáros változatain használták, amelyek rövidesen több ágra szakadtak, ezeknek megfelelő kerékpárokkal.

A legjelentősebb irányzatok: Street, Park, Vert, Dirt, Flatland.

A kerékpárok kerékmérete 18” és 24” között változik, jellemző méret a 20”. A legismertebb a „Freestyle” irányzat, mely különböző trükkök végrehajtásából áll, illetve a „Dirt” irányzat, mely földes, buckás pályákon való versenyzést, ugratást jelent. Külsejét a vastag, erősített váz és ballonos gumik jellemzik

 

 

 

Elektromos

Napjainkban a növekvő benzin árak miatt hazánkban is egyre népszerűebbek az elektromos kerékpárok.

Két kategóriát különböztetünk meg:

1.Gázkarral szerelt agymotoros kerékpárok

elektomos_full elekromos

A gázkarral szerelt agymotoros kerékpárok esetén a vásárló eldöntheti, hogy kerékpár, vagy robogó formájú járművet szeretne. A KRESZ szerint az elektromos kerékpár is biciklinek minősül, így nem kell hozzá jogosítvány és a bukósisak sem kötelező. (ez utóbbi inkább erősen ajánlott)

 

 

2. Pedelec, azaz elektromos rásegítéses

elekromos pedelec